-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48701 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:10

مسأله ظهار نه تنها براي جهانيان، بلكه براي عربها نيز تنها يك تاريخ است; پس به كدام دليل بايد از قرائت آيههاي ظهار در كنار ديگر آيهها استفاده نموده و لذت ببريم؟

موضوع ظهار كه در چهار آية نخست سورة مجادله آمده است، از كارهاي زشت عصر جاهليت بود كه شوهر هنگامي كه از همسرش ناراحت ميشد، براي اين كه او را در فشار قرار دهد ميگفت: اَنتِ عليّ كظهر امّي; همسري با تو همچون همسري مادرم ميباشد. و به دنبال آن، معتقد بودند كه زن براي هميشه بر همسرش حرام ميشود و حتّي نميتواند همسر ديگري انتخاب كند. اسلام اين كار را ممنوع نمود و دربارة آن دستور كفاره داد. بنابراين،

هر گاه شوهري نسبت به همسرش ظهار كرد، همسرش ميتواند با مراجعه به حاكم شرع او را وادار كند كه يا به صورت رسمي از طريق طلاق از او جدا شود و يا با دادن كفاره، به زندگي زناشويي باز گردد.

ظهار پيش از اسلام انجام ميگرفت، اسلام آن را تحريم كرد و از گناهان كبيره است; ولي تنها يك مسألة تاريخي نيست، بلكه هم اكنون نيز اگر شوهري زنش را ظهار كند و صيغة ظهار را جاري سازد، كار حرامي انجام داده و براي ادامة زندگي زناشويي بايد كفاره بدهد. افزون بر اين، در مسائل فقهي و حقوقي، پيشينة آن حفظ ميشود، تا در تحقيقات بعدي از آن استفاده شود.

اگر مسألة ظهار، تنها يك مسألة تاريخي ميبود ـ كه نيست ـ دليل نميشد در قرآن نيايد، مسائل تاريخي فراوان ديگري هم در قرآن آمده است و تاريخ آيينة عبرت آيندگان است.(ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ج 19، ص 178ـ180، دفتر انتشارات اسلامي، قم / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 23، ص 416ـ419، دارالكتب الاسلاميه.)

افزون بر اين بايد توجه داشت كه هدف از نزول قرآن تنها بيان احكام فقهي نيست، تا گفته شود چرا حكمي كه قابل اجرا نيست در قرآن آمده است. نزول قرآن كريم اهداف متعددي دارد:

1. فلسفه خلقت و آفرينش ما انسانها، عبادت كردن، رسيدن به مراتب عالي معنوي و نزديك شدن به خداوند مهربان است و خداوند نيز چون مهربان است انسانها را مورد لطف و رحمت قرار ميدهد و بهترين چيزي كه ميتواند در اين راه به انسان ياري و كمك رساند، قرآن كريم است; چون اين كتاب عزيز كه شامل سه گنجينة گرانبها; يعني اعتقادات، احكام و اخلاقيات است، نقش هدايتگر و رسانندة مردم به مراتب و مقامهاي عالي معنوي را بر عهده دارد و از همين جا اين كتاب بزرگ، ماية هدايت و رحمت براي مؤمنان و نيكوكاران است، وَ إِنَّهُ لَهُدًي وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ; (نمل، 77) و به درستي كه قرآن براي مؤمنان، هدايت و رحمت است.(ر.ك: مجموعه آثار، شهيد مرتضي مطهري، ج 2، ص 181; ج 3، ص 153 ـ 203، انتشارات صدرا / تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 5، ص 185، مؤسسه اعلمي بيروت.)

2. از آنجا كه پيامبرگرامياسلامآخرين و ختم كننده پيامبران الهي است، بايد آيين و عقايد مذهب او در كتابي موجود باشد، تا انسانهاي بعدي و آيندهگان و كساني كه او را نخواهند ديد و كلمات خداوند را از زبان او نخواهند شنيد، بتوانند سخنان خداوند مهربان را در كتاب او بخوانند; چون شنيدن مستقيم كلمات و كلام خدا با انشأ آن پيامبر بزرگ، لطف خاصي دارد.(مجموعه آثار، همان.)

3. قرآن معجزه هميشگي خداي بزرگ است و همواره سند حقانيت پيامبر عزيز اسلامو مقام معنوي و قدرت روحي و طهارت نفس آن حضرت پذيراي اين كتاب عزيز بود و خداوند وقتي زمينه نزول را در وجود آن حضرت ديد قرآن را بر آن پيامبر عزيز نازل كرد تا به مردم برساند; پس بايد همه به اين كتاب چنگ زنند، تا سعادتمند شوند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.